Bones dia bloggers,
Avui reflexionaré sobre el meu procés
tecnològic a partir del vídeo “Competència digital” d’en Jordi Adell i de les
fases d'integració de les TIC segons el projecte ACOT.
En primer lloc, penso que el meu procés
tecnològic ha estat lent, durant l’etapa d’ESO ens van introduir les noves
tecnologies a l’aula, fent alguna assignatura de TIC, utilitzant la pizarra
digital, entre altres, però mai ens han mostrat fer un bon ús d’aquestes
tecnologies.
Ja que com bé diu Jordi Adell, la competència
digital tindria que ser una competència obligatòria dins les escoles, per poder
anar molt més enllà del maneig de l’ordenador.
Vivim a una societat audiovisual i per tant necessitem la ciutadania digital:
la preparació per viure en un món en el que la realitat i el món online es confonguin,
és a dir, que hi hagi una continuïtat entre el món real i el món virtual. Així
poder formar a ciutadans crítics, lliures, e integrats dins les nova societat.
A mesura que he realitzat el grau d’Educació
infantil he començat a ser conscient de la varietat tecnològica que utilitzo per
aprendre, de la gran importància que té a la nostra vida la formació continua d’aquestes
habilitats per poder enriquir el nostre coneixement i dels que ens rodegen.
També he estat conscient de la varietat d’eines que la tecnologies ens ofereix
per aprendre, com per exemple, ordenador, ebooks, telèfons mòbils, càmeres...Les
quals, utilitza la majoria de la societat, sense adonar-se conte de tot el que
podem fer i sobretot de la gran sort que tenim d’accedir a la informació de una
manera tan dinàmica, per tant, s’han de fer les coses bé i sobretot es
fonamental les estratègies que s’utilitzin per aconseguir aquesta competència
digital.
Per tant penso que ha estat durant la meva formació, realitzant treballs, que he anat adquirint el primer component que ens remarca l’autor el vídeo, la competència informacional: el conjunt de coneixements, destreses i habilitats per utilitzar la informació: cercar informació, saber enunciar un problema, gestionar-la , avaluar-la, crear nova informació i difondre-la.
Per tant penso que ha estat durant la meva formació, realitzant treballs, que he anat adquirint el primer component que ens remarca l’autor el vídeo, la competència informacional: el conjunt de coneixements, destreses i habilitats per utilitzar la informació: cercar informació, saber enunciar un problema, gestionar-la , avaluar-la, crear nova informació i difondre-la.
Com ens diu Adell el vídeo, tenim molta
informació però no som prou crítics i selectius, l’hem de saber relacionar i
anar construint nous coneixements, és a dir, convertir informació en
coneixements, solucionar problemes, entre altres. És a dir, hem de fer un bon
ús de les tecnologies, saber el que pengem a Internet.
D’ aquí la importància de la competència
digital , ja que tindria que ser una objecte de formació. Necessitem una
societat multialfebetitzada, és a dir, s’ha de preparar i qualificar als
alumnes davant dels múltiples mitjans i llenguatges de la cultura actual.
Incloent l’alfabetització audiovisual, la tecnològica i la informacional i treballant
diferents dimensions: instrumental, cognitiva, comunicativa i axiològica.
Nosaltres tenim un paper essencial , els
professors ens hem de formar per poder mostrar als infants el bon ús de les
noves tecnologies. Per tant, és
important formar als nostres petits alumnes però a la vegada ens hem de formar
a nosaltres durant tota la vida, per saber utilitzar les noves tecnologies que aniran
sorgint i mostrar als nostres infants a utilitzar-les i aprofitar-les com a la
gran eina d’aprenentatge que és.
Tot i que penso que encara m’hi queda molt per
aprendre i que és important la meva actitud per seguir amb la meva formació i
poder anar millorant dia a dia la meva pràctica educativa.
Fases
d’integració de les TIC segons el projecte ACOT:
· 1a Fase : ACCÉS : Aprendre l’ús bàsic de les
tecnologies.
· 2a Fase: ADOPCIÓ : Utilitza la tecnologia com
a suport de les formes tradicionals d’aprenentatge.
· 3a Fase: ADAPTACIÓ : Integren les tecnologies
en les pràctiques tradicionals. Se centren a menut amb la productivitat dels
estudiants: presentacions, gràfics...
· 4a Fase: APROPIACIÓ : Se centren en el treball cooperatiu, interdisciplinari, basat en
projectes d’aprenentatge.
· 5a Fase: INVENCIÓ : Descobreixen nous usos per
a la tecnologia o combinen noves tecnologies de forma innovadora.
Una vegada hem vist les 5 fases d’integració,
penso que és important com a futura docent analitzar a quina d’aquestes ens
trobem. Penso que estic entre dues, entra la tercera i la quarta fase, és a
dir, entre l’adaptació on vaig
integrant les noves tecnologies en les pràctiques tradicionals i l’apropiació, utilitzant la tecnologia
quan es necessària i donant-li un valor com una eina més.
El meu objectiu durant el meu futur professional és arribar a la cinquena fase,
la invenció, per poder utilitzar la tecnologia per innovar la pràctica docent i
a la vegada l’educació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario