sábado, 24 de octubre de 2015

Software educatiu

Bones tardes bloggers,
Avui parlaré de les possibilitats i les limitacions que ens pot oferir el software educatiu a l’aula. En primer lloc penso que és important tenir en compte que el software educatiu està evolucionant de manera molt ràpida i ha donat grans avanços dins les escoles, cada vegada són més els centres que s’obren a les noves tecnologies i les oportunitats que ens poden donar dins l’educació. Un recurs que s’està tornant imprescindible dins les aules.
Però com ja sabeu, totes els coses bones tenen coses dolentes, per tant anem analitzar tot els que ens pot oferir el software educatiu a l’aula.
Possibilitats que ens ofereix el software educatiu dins l’aula
En primer lloc penso que el software educatiu ens dona la possibilitat de tenir-los sempre ja que quasi sempre es troben a la nostra disposició, tenim un fàcil accés al software educatiu. Tenim una gran varietat de programes gratuïts que podem utilitzar com a recurs, el qual capta l’atenció dels infants i afavoreix a la millora dels seus aprenentatges.
Per tant gràcies al software educatiu tenim la possibilitat d’ampliar els nostres coneixements i els dels alumnes de manera interactiva i ràpida, utilitzant diferents aparells tecnològics que ens ajuden a potenciar l’autonomia i la reflexió per part de l’individu.
Penso que els materials multimèdia poden ajudar al docent a preparar el seu propi material didàctic, ja que a través de diferents programes que es troben dins els ordenadors de les aules (GIMP, audacity, Popplet...) podem crear un material útil, centrat amb els interessos dels infants i afavorint el bon ús d’aquestes noves tecnologies.
Actualment tots els jocs i programes infantil ens ofereixen una variabilitat idiomàtica, la capacitat dels programes per posar l’idioma que vulguem. Això dins els centre ens ajudar a afavorir la inclusió i atendre millor a la diversitat que trobem dins les aules creant un aprenentatge cooperatiu.
Limitacions que ens ofereix el software educatiu dins l’aula
Alguns dels problemes que podem trobar es que el software educatiu a vegades s’ofereix de forma lucrativa, de forma comercial, sense tenir en compte si és un bon material educatiu. És a dir, si pot afavorir als infants i els docents per ampliar els seus coneixements.  
Hi ha que tenir en compte que tots els software educatius venen amb unes Indicacions o una “guia didàctica” per fer un bon ús del joc, tot i que no tots són vertaderament guies didàctiques sinó l’explicació de l’aplicació i no els beneficis educatius que pot dur el programa. Una vegada més veiem la comercialitat que fan d’alguns productes considerats “educatius”.
Moltes vegades, els objectius dels diferents jocs són més lúdics que educatius, per tant podem trobar aprenentatges incomplets o de mala qualitat.
Al igual que molts no expliquen l’errada, és a dir, l’infant s’equivoca i no entén perquè s’ha equivocat la qual cosa pot arribar a la frustració per part del nen, el qual pensa que o bé no sap la resposta o bé que no sap utilitzar les noves tecnologies.
Com diu Hohmann (1998) “el buen software facilita un adecuado nivel de entrada al sujeto y, de la mima manera, se va adecuando al progreso del sujeto”.

Per tant els docents hem d’intentar fer un bon ús de les noves tecnologies, per fer-ne un ús responsable dels software educatiu dins l’aula. És important analitzar la metodologia que utilitzem, quines objectius volem aconseguir amb aquest recurs i sobretot si responen als interessos i necessitats dels nostres alumnes. Tot i ser una tasca difícil, penso que cada professor hauria de preparar alguns materials didàctics centrats amb els grup, és a dir, preparats de manera clara, deixant clars als alumnes que han de fer i sobretot que els ajudin a crear el seu propi coneixement de manera atractiva, interactiva i divertida. 

Per acabar, compartié un video el qual ens mostra les possibilitats de les noves tecnologies en educació infantil, donant algunes indicacions i opcions per els docents per fer-ne un bon ús i utilitzar-les de manera efectiva. 


Sonia Bravo 

No hay comentarios:

Publicar un comentario